Logo LM Plus Wit

Veelgestelde vragen rond My LM

Max aan de laptop

Ontdek het digitale ziekenfonds My LM!

Via My LM kunnen leden hun eigen digitale dossier raadplegen en beheren. Hieronder vind je een verzameling veelgestelde vragen die je kunnen helpen om leden op weg te helpen.

Heb je een andere vraag? Aarzel niet om die door te geven aan de dienst communicatie via communicatie@LMPlus.be.

FAQ: Aanmelden of account aanmaken

Leden vinden de link naar My LM op onze website. In het menu bovenaan staat een knop ‘My LM’. De rechtstreekse link naar My LM is http://mylm417.lm-ml.be/.

Aangezien de oude app e-Loket niet meer werkt, mogen leden die dus verwijderen van de smartphone.

Nee, oude gebruikersnamen en wachtwoorden van het e-Loket werken niet meer om aan te melden in My LM. Leden moeten dus eerst een nieuw account aanmaken.

Aangezien de oude app e-Loket niet meer werkt, mogen leden die dus verwijderen van de smartphone.

Ja, aanmeldgegevens van het oude e-Loket werken niet meer. Bij een eerste gebruik moet een lid dus eerst een nieuw account aanmaken (zie knop ‘Maak een account aan’ onderaan de aanmeldpagina).

Aangezien de oude app e-Loket niet meer werkt, mogen leden die dus verwijderen van de smartphone.

Als een lid niet weet hoe zich aan te melden, kan je onderstaande stappen doorgeven.

  • Ga naar My LM en klik onderaan op ‘Maak een account aan’. Deze stap is verplicht aangezien je oude gebruikersnaam en wachtwoord niet meer actief zijn.
  • Geef je rijksregisternummer in en klik op ‘Volgende’.
  • Kies een gebruikersnaam (zonder spaties) én een wachtwoord. Herhaal je wachtwoord. Klik op ‘Volgende’.
  • Staat je e-mailadres niet correct ingevuld? Neem dan eerst contact op via dit formulier.
  • Zijn je contactgegevens wel correct? Kies dan hoe je je account wil activeren (via mail of via SMS), aanvaard de voorwaarden en klik op ‘Account aanmaken’.
  • Gebruik daarna de ontvangen link of code om je account te activeren. Geen mail ontvangen? Check dan zeker eerst je spam voor je contact met ons opneemt.
  • Gebruik je nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord om een eerste keer aan te melden. Bij een volgende bezoek kan je ook inloggen via andere veilige toepassingen (zoals itsme).

Een video met richtlijnen vind je op onze website.

Nee, er bestaat nog geen app van My LM. De ontwikkeling van een app start pas in 2025. De oude app van het e-Loket mag verwijderd worden van de smartphone.

Nee, My LM heeft nog geen app, dus kan een lid die niet downloaden. My LM is wel bereikbaar op elk toestel met een browser (internetpagina zoals Chrome, Edge, Safari, …).

Als een lid zich niet kan aanmelden heeft hij/zij ofwel nog geen account aangemaakt ofwel gebruikt hij/zij een foute gebruikersnaam en/of wachtwoord. Heeft het lid al een nieuw account aangemaakt, vraag het lid dan de link ‘Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten’ op het aanmeldscherm te proberen.

Nee, het lid heeft een actief  e-mailadres in GKD nodig om een My LM-account aan te maken.

In GKD kan je checken of een lid een actief account heeft. Kijk in ‘Overzicht klant’ naar de melding bij GOK: als er ‘Geabonneerd’ staat, dan is het account actief. Staat er (in het rood) ‘Geabonneerd Niet geactiveerd account’, dan is er nog een activatie nodig.

Als medewerker kan je in GKD het My LM-account van een lid activeren. Bijvoorbeeld wanneer het lid aangeeft dat hij of zij geen activatielink of activatiecode heeft ontvangen. Ga daarvoor naar ‘Overzicht klant’ > ‘Bijwerken’ > Plusteken bovenaan > ‘GOK-user account activeren’.

Een lid kan een account activeren via een activatielink per e-mail of via een activatiecode per SMS. Heeft het lid geen e-mail ontvangen, dan kan de mail in de spam zitten of dan is het e-mailadres niet correct in GKD.

Heeft het lid geen activatiecode ontvangen per SMS, dan is het GSM-nummer niet correct in GKD.

In GKD kan je checken of een lid een actief account heeft. Kijk in ‘Overzicht klant’ naar de melding bij GOK: als er ‘Geabonneerd’ staat, dan is het account actief. Staat er (in het rood) ‘Geabonneerd Niet geactiveerd account’, dan is er nog een activatie nodig.

Als medewerker kan je in GKD het My LM-account van een lid activeren. Bijvoorbeeld wanneer het lid aangeeft dat hij of zij geen activatielink of activatiecode heeft ontvangen. Ga daarvoor naar ‘Overzicht klant’ > ‘Bijwerken’ > Plusteken bovenaan > ‘GOK-user account activeren’. Als dat gebeurd is, kan het lid aanmelden met haar of zijn gekozen gebruikersnaam en wachtwoord.

Ja, het is mogelijk om met eenzelfde e-mailadres meerdere My LM-accounts aan te maken, bijvoorbeeld wanneer een koppel hetzelfde e-mailadres gebruikt. Opgelet, de gebruikersnaam moet wel uniek zijn.

FAQ: Functionaliteiten My LM

Nog niet alle functionaliteiten zijn beschikbaar in My LM. In grote lijnen kan een lid vandaag persoonlijke gegevens bekijken en aanpassen, een (tijdelijke) EZVK en blauwe klevers aanvragen, terugbetalingen en uitkeringen raadplegen, de remgeldteller bekijken en een aantal attesten en documenten downloaden. Je kan ook een aantal aanvragen of documenten digitaal invullen en ondertekenen. Een overzicht vind je op de website.

Nog op de planning:

  • Enveloppen bestellen
  • Verzekerbaarheid VSB en betaalinfo
  • Docupload aanvullende voordelen, arbeidsongeschiktheid & ongevallen, VMOB en geboorte
  • Indemnity request: status van een uitkeringsaanvraag
  • Product upselling (bv. promoten van extra verzekering wanneer het lid dat nog niet heeft)
  • Integratie van Google Analytics (om een beter inzicht te krijgen op het surfgedrag op My LM)
  • Document center

Ja, via de tab ‘Self service’ in het menu kan het lid een EZVK aanvragen (papieren versie in principe binnen 10 dagen) of downloaden (tijdelijke versie onmiddellijk beschikbaar in My LM).

Ja, via de tab ‘Self service’ in het menu kan het lid zelf blauwe klevers aanvragen.

Het is mogelijk om het dossier van een ander lid te raadplegen als dat lid een account heeft en toegang heeft gegeven. Dat kan via Self service > Mijn profiel > Toegang beheren. Via dezelfde weg kan je iemand ook toegang geven tot het dossier van een persoon ten laste.

Wie toegang heeft tot een dossier van een ander lid, heeft vandaag nog geen toegang tot het overzicht ‘Uitkeringen’. Dat lukt enkel via het eigen account.

Ja, als titularis kan een lid het dossier van zijn of haar kinderen (ten laste) raadplegen.

Ook als de kinderen niet ten laste zijn van een lid, kan dat lid die dossiers raadplegen, maar enkel wanneer de (ex-)echtgeno(o)t(e) die de kinderen ten laste heeft, zelf een My LM-account heeft en toegang heeft verleend.

Opgelet, wanneer een PTL voor de verplichte ziekteverzekering ten laste is van de mama en voor een extra verzekering (H+ of D+) ten laste van de papa dan zal enkel de mama in eerste instantie het dossier van de PTL kunnen raadplegen in My LM. In zo’n geval is het in GKD niet duidelijk bij wie de PTL ten laste is en dat kan voor verwarring zorgen.

Als het lid geen terugbetalingen (of uitkeringen) ziet, kan het zijn dat de filter verkeerd ingesteld staat. Een andere oorzaak is een verkeerde migratie maar dan zal er ook in GKD geen terugbetalingen (of uitkeringen) te zien zijn.

Opgelet, vandaag staan enkel terugbetalingen die effectief gestort zijn op de rekening van het lid in My LM (dus geen terugbetalingen via derdebetalersregeling). Leden met een Collectieve Schuldenregeling (CSR) kunnen wel het bedrag van de uitkering en de begunstigde van dat bedrag zien, ook al is dat bedrag dus niet op hun rekening gestort.

In My LM kan je de remgeldteller raadplegen in de tab ‘Ziekenfondsdossier’. In de eerste kolom vind je de knop onder het terugbetaalde bedrag van de voorbije 3 jaar.

Een lid dat uitkeringen ontvangt, kan via My LM een attest arbeidsongeschiktheid downloaden. Dat kan via de tab ‘Uitkeringen’. Klik op ‘Attest arbeidsongeschiktheid opvragen’, selecteer de periode en download het attest met of zonder terugbetalingen.

Ja, een lid kan in My LM zelf aangeven hoe hij/zij de briefwisseling wil ontvangen: digitaal (standaard in My LM) of per post. Ga daarvoor naar Selfservice > Mijn profiel > Voorkeuren en kies de voorkeur.

In GKD kan je deze voorkeur ook aanpassen voor het lid: Klik daarvoor in GKD Overzicht eerst op de knop ‘Bijwerken’ en daarna op het plusteken. Verander daarna het veld Infobox naar ‘Ja’ of ‘Neen’.

Leden die briefwisseling digitaal via My LM ontvangen, krijgen via mail een notificatie met de boodschap ‘Nieuw document in je inbox’. Als het document niet gelezen wordt, krijgen ze een herinneringsmail. In GKD kan je onder Overzicht > Historiek van de kennisgevingen zien wat het lid heeft gekregen. Heeft het lid niets ontvangen, verwijs dan eerst naar de spam of ongewenste mail. Geef leden het advies om regelmatig My LM te bezoeken.

Nadat een lid is gemuteerd binnen LM (bv. van 417 naar 407), kan het lid een nieuw account aanmaken bij het nieuwe ziekenfonds. Het lid kan beide accounts raadplegen (oude data op oude account, nieuwe data op nieuwe account).

Aanmelden loopt best via de rechtstreekse aanmeldpagina, aangezien de cookies het lid steeds naar dezelfde aanmeldpagina zouden kunnen leiden.

Een lid kan haar/zijn uitkeringen raadplegen en een arbeidsongeschiktheidsattest met of zonder betalingen downloaden. Dat kan via de tab Uitkeringen. In het overzicht is ook de reden van arbeidsongeschiktheid zichtbaar.

Ook leden met een Collectieve Schuldenregeling (CSR) kunnen hier het bedrag van de uitkering en de begunstigde van dat bedrag zien.

Deze documenten komen nu al in de Inbox van My LM:

– Facturen AV, H+, VSB
– Info over H+
– Mandaat SEPA
– Tijdelijke EZVK
– Massazendingen

Dit aanbod wordt stelselmatig uitgebreid tot de mogelijkheid voor een volledig digitale service.

Vandaag is het nog niet mogelijk voor het lid om willekeurige documenten via My LM te uploaden. Er is wel eSignature, waarbij leden een beperkt aantal documenten (medische vragenlijst, ongevalsaangifte, SEPA, inlichtingenblad, …) digitaal kunnen invullen, ondertekenen en doorsturen.

Nee, het is nog niet mogelijk om terugbetalingen AV aan te vragen via My LM. Die functionaliteit komt er wel heel binnenkort aan.

Een lid kan dan een terugbetaling kiezen, een documente uploaden en de aanvraag bevestigen.

Leden die briefwisseling digitaal via My LM ontvangen, krijgen via mail een notificatie met de boodschap ‘Nieuw document in je inbox’. Als het document niet gelezen wordt, krijgen ze een week later een herinneringsmail. In GKD kan je onder Overzicht > Historiek van de kennisgevingen zien wat het lid heeft gekregen. Heeft het lid niets ontvangen, verwijs dan eerst naar de spam of ongewenste mail. Geef leden het advies om regelmatig My LM te bezoeken.

Als een factuur (ledenbijdrage, H+, …) die in de Inbox zit, niet betaald wordt, krijgt het lid uiteindelijk een herinnering via de post.

Neen, facturen en documenten worden nooit als bijlage in notificatiemails meegestuurd (dat is ook niet het geval in digitale briefwisseling van bv. Doccle of eBox). reden: dat is niet GDPR-proof, niet conform de privacywetgeving. Een lid moet dus naar My LM gaan om het document of de factuur te raadplegen.

We raden leden af om hun account te deactiveren omdat dat lid dan geen nieuw account meer kan aanmaken.

Je kan in GKD de notificaties (E-mail terugbet./uitk.) en Infobox op Neen zetten, dan ontvangt het lid geen mails meer, worden documenten en facturen via de post opgestuurd maar blijft het account wel bestaan.

Nee, facturen van LM Plus kunnen niet in Doccle of Zoomit worden geopend en betaald. In de toekomst komt er wel een nieuwe mogelijkheid om (via QR-code) rechtstreeks vanuit My LM te betalen.

Nee, vandaag is het aanbod documenten en facturen via de Inbox van My LM nog beperkt. In de toekomst zullen steeds meer documenten digitaal verstuurd worden. Komen vandaag in de Inbox: facturen AV, H+, VSB, info over H+, mandaat SEPA, tijdelijke EZVK en een aantal massazendingen.

LM Plus Wij gaan voor meer!
bollen-lm-plus

LM Plus | Kalkoven 22, 1730 Asse | 02 417 17 17 | communicatie@LMPlus.be